Kategorie bloga
Zdrowotne wpływy zielonej herbaty 0
Zdrowotne wpływy zielonej herbaty

Zdrowotne wpływy zielonej herbaty

 

Zielona herbata jest najzdrowszym napojem Ziemi. Jest pełna antyoksydantów oraz składników odżywczych, które mają ogromny wpływ na nasz organizm. Wspomaga pracę mózgu, zmniejsza ryzyko raka, a u niektórych osób wspomaga nawet utratę masy ciała.

Zielona herbata to coś więcej niż tylko napój. Wiele bioaktywnych związków z liści trafia do naparu w niezmienionej formie. Zawiera duże ilości polifenoli(1), takich jak flawonoidy i katechiny, które działają jako silne przeciwutleniacze oraz wykazują działania przeciwzapalne. Substancje te mogą zmniejszyć powstawanie wolnych rodników w organizmie, chroniąc komórki przed uszkodzeniem. Wolne rodniki uważane są za jeden z powodów starzenia się komórek i wszelkiego rodzaju choroby.

Jednym z ważniejszych i skuteczniejszych składników zielonej herbaty jest antyoksydant Galusan epigallokatechiny (EGCG), który został przebadany pod kątem leczenia różnych chorób i prawdopodobnie jest głównym powodem, dla którego zielona herbata wykazuje tak silne właściwości lecznicze. W herbacie wysokiej jakości może stanowić nawet 1/3 suchej masy. Niestety jest też haczyk, na szczęście nie dotyczący naszych herbat – herbaty niskiej jakości mogą zawierać spore ilości fluoru(2).

Zielona herbata zawiera również niewielkie ilości minerałów i witamin ważnych dla organizmu człowieka. (rysunek z książki)

 

 

Główne składniki herbaty (w gramach) na 100g liści.

Typ herbaty

Tanina

Kofeina

Proteiny i aminokwasy

Tłuszcz

Węglowodany

Woda

Inne nieorganiczne

Matcha

10.0

3.2

30.6

5.3

38.5

5.0

7.4

Gyokuro

10.0

3.5

29.1

4.1

43.9

3.1

6.3

Sencha

13.0

2.3

24.5

4.7

47.7

2.8

5.0

 

 

Główne składniki herbaty (w gramach) na 100g liści.

Typ herbaty

A

βKaroten

(μg)

C

(mg)

E

(mg)

B1

(mg)

B2

(mg)

Kwas nikotynowy

Matcha

29,000

60

28.1

0.60

1.35

4.0

Gyokuro

21,000

110

16.6

0.30

1.16

6.0

Sencha

13,000

260

260

0.36

1.43

4.1

 

Jak już wspomniałam na samym początku zielona herbata może wspomagać też pracę mózgu. Odpowiedzialna jest za to kofeina, którą znamy jako środek pobudzający. Herbata nie zawiera jej aż tak dużo jak kawa, co wbrew pozorom jest dobre – ma jej wystarczająco dużo by wywołać reakcję, lecz nie na tyle dużo by wywołać zbyt duże pobudzenie.  Kofeina w mózgu jest w stanie zablokować hamujący neurotransmiter – Adenozynę, co w rzeczywistości zwiększa działanie neuronów i neurotransmiterów jak np. dopamina czy noradrenalina(3,4).

 

 

Ostatnimi czasy kofeina poddawana była różnym badaniom które konsekwentnie wykazują jej dobroczynny wpływ na mózg; poprawia samopoczucie, czujność, czas reakcji oraz pamięć(5).

Nie zapominajmy też o innych dobroczynnych substancjach zawartych w słomkowo-zielonym naparze – herbaty zielone zawierają również L-Teaninę, aminokwas który jest w stanie pokonać z łatwością barierę krew-mózg(6). L-Teanina działa uspokajająco, redukuje stres, zmniejsza niepokój, stabilizuje nastrój, a ponadto zwiększa intensywność fal alfa w mózgu – poprawia wydajność pracy i skuteczność nauki(7,8,9). Badania wykazują również synergiczne działanie kofeiny i L-Teaniny(10), co udowadnia wyższość herbaty zielonej nad kawą.

Nie bez powodu na etykietce większości suplementów wspomagających spalanie tłuszczu jest zielona herbata – i tutaj może nam pomóc. Amerykańscy naukowcy przeprowadzili badania i w tym zakresie! A tak wracając do sedna sprawy – w kontrolowanych badaniach klinicznych wykazano zwiększone spalanie tłuszczu i zwiększenie metabolizmu(11,12).

Wynika z tego bardzo prosty wniosek – zielone herbaty ( szczególnie te wysoko gatunkowe) są bardzo zdrowe i powinniśmy je pić, gdyż dodatkowo są bardzo smaczne. Więc w myśl zasady smacznie i zdrowo – czarki w dłoń!

 

  1. http://europepmc.org/abstract/MED/8617188

  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15237954

  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1356551

  4. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1600-0773.1995.tb00111.x/abstract

  5. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-3010.2007.00665.x/full

  6. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0924224499000448

  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17182482

  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18296328

  9. https://www.jstage.jst.go.jp/article/jphs/105/2/105_2_211/_article

  10. http://jn.nutrition.org/content/138/8/1572S.long

  11. http://ajpregu.physiology.org/content/292/1/R77

  12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16176615

 

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl